Spoločnosť ASO VENDING, ktorá sídli v Banskej Bystrici, tvorí tím odhodlaných ľudí, ktorí majú radi svoju prácu. Alfou a omegou ich záujmu je spokojný zákazník, ktorý si obľúbi ich produkt. Na celý tím dohliada výkonný riaditeľ Robert Trgiňa. Jeho prioritou a láskou zároveň sú marketingové a obchodné oddelenie spoločnosti. Tieto tímy tvoria dve mladé dámy v marketingu a desať ľudí na obchode. Vyspovedali sme nielen pána riaditeľa, ale aj jeho tím, aby ste mali možnosť spoznať týchto skvelých ľudí.
Pán riaditeľ, ako dlho vo firme ASO VENDING pracujete? Aký je váš príbeh?
Vo firme som oficiálne od jesene 2015, ale s firmou som v kontakte už dlhé roky. Náš spoločný príbeh sa začal písať niekedy pri jej začiatkoch, v 90. rokoch. Pracoval som vtedy ako obchodný riaditeľ v Nestlé a ASO VENDING bol jeden z mojich prvých klientov.
Aké sú pre vás najväčšie výzvy vo vašej práci?
Každodennou výzvou je pre mňa neustále posúvať kvalitu ľudí a procesov vo firme, zlepšovať sa, učiť sa od nich, od konkurencie, od zákazníkov a robiť veci inak. To, čo sme urobili včera, je už minulosťou. Minulosť je ale predikciou budúcnosti!
Aké si dávate ciele? Čo by ste chceli dosiahnuť v tomto roku a čo z dlhodobého hľadiska?
Mojím najväčším cieľom v tomto roku je, aby sme čo najviac využili situáciu na trhu vo svoj prospech, načerpali z nej a zároveň si ju užili. Mám rád, ak ľudí práca baví. Pretože ak práca ľudí baví, dá sa s nimi rozprávať aj o budúcnosti. V žargóne globálneho lídra mi pre budúce ciele napadlo spojenie – dlho udržateľný rast. A pre našu firmu by som ešte dodal – v rodinnej atmosfére, keďže by som bol rád, aby sme si zachovali tvár slovenskej rodinnej firmy.
Ako často členov svojho tímu pozývate na kávu?
Káva je jedna z mojich múz. Dáva mi energiu, nápady… Mám rád jej rozmanité chute, arómu, a aj preto pri nej riešim všetky pracovné stretnutia. Aj naša firma je ako káva – silná, povzbudzujúca, plná vône a energie. Na kávu sa ani nepozývame, kávou jednoducho žijeme.
Koľko zákazníkov ste počas svojej kariéry v ASO VENDING uspokojili vašou kávou?
Zákazníci sú pre nás všetkým a sme radi, že sú nám verní, niektorí aj celých 25 rokov. Rastú s nami a sú stále náročnejší. Denne ponúkneme viac ako 150-tisíc porcií lahodnej kávy.
Ako sa biznis s automatmi zmenil za uplynulé roky?
Je to iné ako pred desiatimi rokmi?
Zmenilo sa správanie zákazníkov. Majú viac skúseností, sú náročnejší na kvalitu servisu a služieb. Viac sa predáva čerstvá zrnková káva, viac sa predávajú Coffee to Go nápoje. Pre nás však stále platí: whenever/wherever/whatever…
spoľahnite sa na nás – ASO VENDING! Naša firma je ako káva– silná, povzbudzujúca, plná vône a energie. Kávou jednoducho žijeme.
PREDSTAVUJEME
Dušou a pilierom marketingu sú dve mladé dámy – Katarína Klasová a Erika Škopíková. Ich práca je najmä o komunikácii – s partnermi, klientmi, ale aj kolegami. Starájú sa o online komunikáciu, organizujú eventy, pracujú na kreatívnych zadaniach, a to všetko iba s cieľom uspokojenia
potrieb zákazníkov.
Ako ste sa dostali k práci s kávou vo firme ASO VENDING?
Katka: Bolo to ešte počas štúdia na vysokej škole. Chystala som sa napísať diplomovú prácu na tému monitoring spokojnosti zákazníkov. Dostala som nápad preskúmať, ako ľudia vnímajú produkty a služby, ktoré ASO VENDING poskytuje prostredníctvom nápojových automatov. Dohodla som si stretnutie a predstavila návrh projektu. Firma dovtedy nemala marketingové oddelenie a propagáciu riešila len externe. Krátko na to som našla na webe inzerát. Bola to pre mňa výzva, a tak som sa bez váhania prihlásila. Pozvali ma na pracovný pohovor a zvyšok príbehu už poznáte…
Erika: Na Facebooku som videla príspevok, že ASO VENDING hľadá grafika. Poslala som životopis, na základe ktorého ma pozvali na stretnutie, prešla som niekoľkými výberovými kolami… A vyšlo to!
Ako by ste sa ohodnotili vo svete kávičkárov? Ste začiatočníčky alebo skúsené harcovníčky?
Katka: Vďaka tejto práci som sa o tomto nápoji veľa naučila. Predtým som pravidelne pila instantnú kávu s mliekom a dvomi lyžičkami cukru. Po niekoľkých rokoch vo firme som sa stala fanúšikom nápojov z čerstvo mletej zrnkovej kávy.
Erika: Tento nápoj nepijem každodenne. Keďže pracujem v kávovej firme, verím, že sa v budúcnosti ešte veľmi veľa naučím…
V ASO VENDING máte na starosti marketing. Čo všetko táto práca obnáša?
Katka: Práca na tomto oddelení je veľmi zaujímavá. Každý deň nás čaká niečo nové, tvorivé a dynamické. Je to najmä o komunikácii. S médiami, partnermi, dodávateľmi, klientmi aj kolegami. Prinášame inovácie a nápady, ako sa odlíšiť a zaujať.
Erika: Starám sa o štítky do automatov od procesu návrhov, výroby a úpravy až po ich finalizáciu. Graficky vytváram, upravujem a zabezpečujem polepy na automaty. Pripravujem napríklad vizualizácie pre zákazníkov, aby si vedeli predstaviť, na aký automat sa môžu vo firme tešiť.
Ktorá časť z toho, čo robíte, je vaša najobľúbenejšia?
Katka: Na práci ma baví všetko. Som typ človeka, ktorý sa dokáže rýchlo nadchnúť a „zahryznúť“ do nového projektu. Na prvé miesto by som asi dala copywriting a event marketing.
Erika: Mám veľmi kreatívnu prácu. Od prvej do poslednej sekundy ma baví každá činnosť, ktorú robím. Je to veľmi dynamická práca, nie vždy ľahká, ale dôležité je, že ma napĺňa.
Staráte sa aj o to, ako vyzerajú vaše automaty. Kde beriete inšpiráciu?
Erika: Inšpiráciu beriem z internetu, zo sveta okolo nás a svojich predstáv. V priebehu procesu tvorby sa riadim aj vlastnou intuíciou, následne konzultujem svoje nápady a predstavy s úzkym okruhom kolegov na oddelení a spoločne ako tím sa výsledok snažíme doladiť.
Dokážete „vypnúť“, alebo aj na dovolenke sledujete, ako vyzerajú automaty na kávu a hľadáte inšpiráciu?
Erika: Samozrejme, odkedy pracujem v ASO VENDING, sledujem a všímam si detaily a dizajn rôznych automatov vždy, keď nejaký zhliadnem. A nejde len o automaty. Začala som si propagačnú grafiku všímať globálne. Čiže, nie, „nevypínam“. (úsmev)
Kedy viete, že vaša práca bola úspešná?
Katka: Hodnotenie výstupov vo sfére marketingu je veľmi subjektívne. Každý má svoj štýl, svoje predstavy a očakávania. Motivuje ma, keď za sebou vidím výsledky práce. Poteší ma pochvala a uznanie. Vtedy viem, že to čo robím, robím dobre.
Erika: Keď sú spokojní moji nadriadení. Moja práca je kreatívna, nápady a návrhy sú rôznorodé, každému sa páči niečo iné. Samozrejmosťou však je, že žiadny návrh neposuniem ďalej, pokiaľ s ním nie som spokojná najprv ja sama.
Koľko káv vypijete denne? A aký je váš obľúbený druh kávy?
Katka: Každý deň v práci odštartujem rannou šálkou kávy. Ďalšiu si dám po obede a niekedy si svoju dennú dávku doplním pri posedení v kaviarni. Najčastejšie pijem espresso bez mlieka a cukru.
Čo vám práca s kávou priniesla nové do života?
Katka: Iný pohľad na svet kávy a veľa nových skúseností. Vďaka práci v ASO VENDING viem, ako má vyzerať kvalitné espresso aj ako ho správne pripraviť.
Erika: Nové poznatky, možnosti, nových kolegov. Pri všetkom tom, čo robíte, je dôležité vedieť, prečo to robíte. Ja viem, že moja práca mi dáva veľa a posúva ma vpred. A to je podstatné
Aby bolo celé oddelenie predstavené, nemôžeme obísť ani obchodných zástupcov, ktorí sú dennodenne v kontakte so zákazníkmi. Nielen na to, prečo si vybrali túto prácu, sme sa opýtali Jaroslava Sedláka, Ivana Stoličného, Juraja Ondrčku,Ladislava Drotára, Petra Apfela, Mareka Petráňa, Stanislava Tokoša, Erika Hoánga, Laca Drotára a Zuzany Matuškovej.
Čo je vašou úlohou v obchodnom oddelení spoločnosti ASO VENDING?
Jaroslav: Slovensko máme rozdelené na 2 časti – západ a východ. Ja som zodpovedný za fungovanie obchodného oddelenia „západ“ a za celkové výsledky v regióne.
Ivan: V mojom regióne (východ, pozn. autora) aktívne vyhľadávam nových potenciálnych zákazníkov, vybavujem nové umiestnenia automatov a v neposlednom rade sa snažím udržiavať priateľské vzťahy s už existujúcimi zákazníkmi.
Laco: Venujem sa prioritne obchodu a hľadaniu nových príležitostí na spoluprácu. Ak je to možné, tak aj rozširovaniu služieb už u existujúcich klientov. Mám na starosti aj servis, ten je v mnohých prípadoch kľúčový – nielen vedieť zabezpečiť, ale aj vyriešiť prípadné servisné či technické požiadavky.
Juraj: Mojou hlavnou úlohou je komunikácia so zákazníkmi vo zverenom regióne (západ, pozn. autora). Stretávam sa s nimi na pravidelnej báze, kontrolujem kvalitu našich služieb, riešim ich požiadavky, predstavujem novinky a celkovo dohliadam na fungovanie našich služieb. Okrem toho tiež vyhľadávam nových zákazníkov – od oslovenia cez predstavenie našich služieb, jednanie o nastavení spolupráce a zmluvných podmienkach až po realizáciu samotného obchodu.
Marek: Som všade tam, kde majú záujem o poskytnutie služieb prostredníctvom nápojových automatov a všade inde sa snažím túto potrebu vyvolať (úsmev).
Prečo ste si vybrali prácu pre ASO VENDING?
Jaroslav: Pre mňa osobne je dôležitý neustály rast – osobnostný a zároveň aj pracovný. ASO VENDING mi túto možnosť ponúka. Už na prvom stretnutí s vedením spoločnosti som sa mohol presvedčiť o tom, že vo firme sú kladené vysoké nároky a od tohto trendu sa neustupuje.
Laco: Viete, podobných – zdôrazňujem slovo podobných – služieb je na Slovensku mnoho, dnes to môže robiť naozaj skoro každý. Ale kvalitný servis, osobitný prístup a možnosti, aké máme, nás od tých „podobných“ výrazne odlišujú.
Juraj: Dôvodov bolo viacero. ASO VENDING ma zaujala tým, že je to úspešná firma s jasnou víziou svojho smerovania. Má svoje zásady postavené na férovosti, transparentnosti, dôvere a dlhodobých partnerských vzťahoch so zákazníkmi a tieto zásady dodržiava. Rovnako sa myšlienkovo stotožňujem s filozofiou firmy, ktorá je zameraná na kvalitu poskytovaných služieb a pravidelnú komunikáciu so zákazníkmi. Tiež ma úprimne a milo prekvapilo, že sa slovenská rodinná firma vypracovala na lídra na trhu.
Zuzana: Práve pre prirodzenú ľudskosť a triezve videnie obchodnej reality prepojené s dokonalou starostlivosťou o koncových užívateľov.
Trh s kávou je náročný. Stále pribúda nová konkurencia – či už v podobe hispterských kaviarní, alebo napríklad Starbucksu. Ako vnímate konkurenciu?
Jaroslav: Vždy sa sústredíme v prvom rade na seba a či pre zákazníka odvádzame to najlepšie. Všetko ostatné je druhoradé. Zákazník musí byť na prvom mieste, nikdy by sa nemalo stať, že voči nám stratí dôveru, alebo nadobudne pocit, že sa na nás nemôže spoľahnúť. Či už je to pri dohadovaní obchodu, alebo po niekoľkoročnej spolupráci.
Ivan: Konkurencia tu vždy bola a aj bude. Vnímam ju, ale snažím sa to neriešiť, zameriavam sa na naše silné stránky – produkty, možnosti, výhody…
Laco: Vnímam ju v prvom rade ako možnosť alebo príležitosť robiť prácu a služby lepšie, ako ju robia iní.
Juraj: Konkurencia je dôležitou a potrebnou súčasťou každého trhu. Vďaka jej existencii sa služby neustále posúvajú vpred. Ak chce byť firma úspešná, musí neustále inovovať, skvalitňovať a byť prvá na trhu, ktorá prichádza so zaujímavými novinkami. Ale je pravda, že patent na „rozum“ nemá len jedna firma, takže občas nás vedia posúvať vpred aj dobré konkurenčné nápady. A hlavne nám dáva priestor odlíšiť sa.
Stanislav: Konkurenciu vnímam ako inšpiráciu a motiváciu k lepšej práci.
Čo je pre vás najväčším uspokojením pri rokovaniach so zákazníkmi?
Ivan: Ak nás poznajú, prípadne už majú pozitívnu skúsenosť s našou spoločnosťou. A samozrejme, ak im naša káva chutí.
Laco: Nadšenie. A tak by sa mal zákaznik aj cítiť pri pití našej kávy. (úsmev) Vedieť zabezpečiť jeho potrebu, prekonať očakávania. Ako pre obchodníka je pre mňa uspokojením, samozrejme, aj uzatvorenie dohody o spolupráci.
Juraj: Možno to bude znieť ako klišé, ale pre mňa osobne je to úprimne vyjadrená spokojnosť zákazníka. Keď zákazník dá najavo, že sme zabezpečili niečo, s čím je nadmieru spokojný, že sme mu v niečom pomohli, alebo keď povie, že mu naozaj chutí naša káva.
Marek: Najväčšie uspokojenie prichádza vtedy keď je zákazník spokojný s navrhnutým riešením a výsledok – teda konkrétne káva v pohári zákazníkovi chutí. Od tohto momentu s klientom začíname budovať vzťah a začíname spolupracovať.
Zuzana: Vízia rovnakého cieľa. No a kde je vôľa, tak tam, väčšinou, nájdeme aj cestu.
Ako veľmi sa váš biznis zmenil za uplynulé roky?
Jaroslav: Som rád, že sú ľudia stále náročnejší. Cena nápojov už veľmi často nie je rozhodujúci faktor. Zákazníci si pýtajú kvalitu, chcú si nápoje vychutnať, užiť si chvíľku pre seba, a to je vynikajúce. Vďaka tomu sa otvárajú nové možnosti našej spolupráce.
Marek: Podstata biznisu ostala zachovaná. Pribudlo niekoľko veľkých zákazníkov, podarilo sa nám dosiahnuť a udržať status najväčšieho vendingového operátora na slovenskom trhu, priniesli sme niekoľko inovácií. Pomaly už nebudeme mať kde umiestňovať automaty. (úsmev)
Erik: V oblasti vendingu pracujem ešte len kratšie obdobie, za ktoré som nepocítil zmeny na tomto trhu. Aktuálne však vo všeobecnosti prebieha trend zvyšovania kvality nápojov, čím sa úspešne odbúrava predsudok o káve z automatu.
Juraj: Vo firme a v tomto biznise pôsobím viac ako 3 roky, ale subjektívne mám pocit, že je to oveľa dlhší čas. Je to zrejme tým, že sa neustále
niečo nové deje. Zmeny prichádzajú rýchlo a častokrát vo veľkom rozsahu. Rozšírilo sa portfólio služieb, máme promptnejší servis, prichádzajú nové platobné systémy, inovujú sa automaty, nápoje a zvyšuje sa kvalita služieb, čo je dobré. Nezmenilo sa však to, že zákazníka stále najviac zaujíma výborná chuť kávy.
Aké sú hlavné prednosti kávy, ktorú zákazníkom ponúkate vy?
Laco: Spomínal som už nadšenie? (úsmev) Nechcem, aby to vyznelo ako z reklamy, ale určite nezameniteľná, lahodná chuť. A to, aby sa zákazník vždy tešil na svoju šálku kávy.
Ivan: Naša káva zákazníkom naozaj chutí a nezaostávajú ani služby súvisiace so spoluprácou. Všetci naši zamestnanci pristupujú k zákazníkom profesionálne, poskytujeme spoľahlivý servis a vo všeobecnosti sme zameraní prozákaznícky.
Juraj: Najväčšou prednosťou je podľa mňa výborná chuť za prijateľnú cenu. Ide o to, aby si mohli zamestnanci na pracovisku vychutnať počas prestávky kávu tak, že majú pocit, akoby si odskočili do kaviarne. Dôležité je správne nastavenie automatu a receptúry, aj preto máme všetci vo firme baristický kurz. Každému chutí iná káva, preto je veľmi dôležité ponúkať služby tak, aby mali zákazníci v ponuke presne to, čo očakávajú a čo im chutí.
Stanislav: Je to NAŠA káva. Ponúkame nielen kávu, ale hlavne pocit, že sme tu stále pre klienta.
Pamätáte si nejakú netradičnú požiadavku zákazníka:
Ivan: Aby automaty vydávali alkohol…
Laco: Požiadavku asi ani nie, možno skôr poznámku, že akú mám „búrku“ v ofine. (úsmev)
Marek: Boli požiadavky na automat na pracovné ochranné pomôcky, predaj takých tých plastových poldecákov vína a cigariet alebo dokonca aj nanukov.
Stanislav: Je ich viac. Pizza, borovička, pivo…
Peter: Raz mi zavolal jeden pán, že či by sme vedeli umiestniť automat do ich zariadenia. Samozrejme som povedal, že áno, len musím vedieť všetky potrebné informácie na umiestnenie stroja. Dohodli sme sa teda na osobnom stretnutí.
Keď ma navigácia priviedla pred kostol v Čadci, myslel som si, že sme sa zle rozumeli, tak som mu zavolal, že mi dal asi zlú adresu, lebo ja stojím pred kostolom. Na to ma uistil, že som dobre a už mi ide naproti. Prišiel pán farár, ktorý mi na moje veľké prekvapenie oznámil, že chce umiestniť kávový automat do kostola pre svojich farníkov. Vraj im je zima, a dlhodobo im nefunguje kúrenie. No a tak sme umiestnili automat do vstupného vestibulu v kostole. Dodnes je to prvý a zatiaľ aj posledný kostol, kde sme umiestnili automat na kávu! (úsmev)
Aká je vaša obľúbená káva?
Jaroslav: Zbožňujem ristretto a espresso. Káva však pre mňa znamená okrem chuti súbor ďalších vecí. Káva je o pocite, pôžitku a celkovej atmosfére.
Ivan: Každá káva z novoumiestneného automatu.
Juraj: Najradšej si vychutnám ristretto, káva musí byť silná, ale lahodná, s ovocnými tónmi a acidita s jemnou a krátkou dochuťou. Ale občas zhreším aj s iným druhom kávy.
Marek: Dvojité espresso, najlepšie zo sucho spracovanej svetlejšie praženej Arabiky. Z nášho sortimentu je to malé espresso, celkom som si obľúbil kávu Pronto Crema.
Zuzana: Akákoľvek, pripravená s láskou.
TEXT: Ľubomír Rehor | FOTO: Martina Juríčková