Fantastická dvojka z ASA

fantasticka dvojka z ASA 01

Za úspechmi spoločnosti ASO VENDING stoja predovšetkým ľudia. Medzi tých zásadných patria dvaja regionálni riaditelia. Peter Apfel a Jaroslav Sedlák. Východ a západ. Jeden ostrieľaný obchodník, druhý mladý ambiciózny riaditeľ. Súťaživý cestovateľ a otec dvoch detí verzus elegán a gentleman, ktorý sa čoskoro postaví pred svadobný oltár. Napriek svojim protikladom nie sú súpermi, nestoja proti sebe, naopak, dokážu z nich čerpať a pomáhať si navzájom rásť. V rozhovore pre jesenné vydanie magazínu Zrnká sa dozviete niečo o ich profesionálnej ceste, pozrieme sa ich očami na spoločnosť ASO VENDING a poodhalíme aj čo-to zo súkromia.

 

Ste dvaja úplne odlišní muži, obaja však na rovnocennej pozícii. Ste ako dvaja kohúti alebo medzi vami nie je rivalita?

Jaroslav Sedlák (J. S.): Skôr zdravá dávka súťaživosti (smiech).
Peter Apfel (P. A.): Áno, kolega sa ma snaží už roky dobehnúť (smiech). Pravdou je, že si pomáhame, spolupracujeme, posunieme si kontakty… Ťaháme za jeden povraz.
J. S.: Keď rastie jedna časť, rastie aj druhá. A rastie celá spoločnosť.

Nie je vaša rozdielnosť na škodu?

J. S.: Sme síce obrovské protiklady, ale u nás to funguje pozitívne. Ako kolegovia aj ako priatelia spolu výborne vychádzame. Naše protiklady do seba krásne zapadajú, navzájom si dokážeme pomôcť, ukázať si iný pohľad na obchod, prácu s klientom i spolupracovníkmi. Vieme si otvorene povedať svoj názor, a to aj ten negatívny.
P. A.: S tým súhlasím. Rád Jarovi poradím, kedykoľvek a s čímkoľvek.
J. S.: Teraz ma odhovára od svadby (smiech). Ale vážne, ja si náš vzťah veľmi vážim. A vďaka našej spolupráci a aj tým protikladom funguje dobre celý obchodný tím. A to je dôležité.

 

 

Slovensko máte rozdelené na západnú a východnú časť. Ako to funguje v praxi?

J. S.: Západná a východná časť sú z hľadiska rozlohy rozdelené nerovnomerne. Je to hlavne z dôvodu, že v západnej časti je na relatívne malom priestore nahustených viac firiem, zatiaľ čo vo východnej časti sa firmy rozprestierajú na oveľa väčšej ploche.
P. A.: Je to rozdelené podľa potenciálu a takto je to vyrovnané.

Dávame prácu ľuďom v jednotlivých regiónoch a tým pádom máme ku všetkým blízko.

Vnímate rozdiely medzi jednotlivými regiónmi? Prispôsobujete tomu ponuku či formu spolupráce?

J. S.: Niektoré regióny sa líšia. Neustále sme však zameraní na zákazníkov. Každá spoločnosť a samotní pracovníci v nej majú svoje potreby a očakávania. A my sa s nimi chceme plne zladiť. Chceme byť súčasťou firemnej kultúry klienta a je jedno, či je to na západnom, východnom alebo strednom Slovensku.

Chceme preniesť pocit kaviarne na pracovisko.

P. A.: Sme najväčšia vendingová firma na Slovensku, s najväčším počtom zamestnancov a externých spolupracovníkov a aj pobočiek.  Snažíme sa byť všade doma. Dávame prácu ľuďom v jednotlivých regiónoch a tým pádom máme ku všetkým blízko.

Vnímate pokrok v rámci vendingu, čo sa týka pohľadu verejnosti?

P. A.: Zo začiatku nášho fungovania vending ľudia na Slovensku vôbec nepoznali. Dnes sú už aj v malých dedinkách automaty samozrejmosťou.

J. S.: Za posledné roky sa stretávam s tým, že sú ľudia často pozitívne prekvapení, čo všetko automaty dokážu. Trh sa vyvíja každým dňom a my ho chceme neustále posúvať dopredu. V prvom rade chceme, aby mal každý možnosť vychutnať si skutočne špičkovú kávu a aby sa k automatom vždy rád a s chuťou vrátil. Chceme preniesť pocit kaviarne priamo na pracoviská a verejné priestranstvá.
P. A.: Kladieme veľký dôraz na kvalitu nápojov, čistotu automatov a 100 % služby.

Radi by ste expandovali aj do zahraničia?

P. A.: Slovenský trh nie je ešte úplne vyťažený, nie je využitý domáci potenciál.
J. S.: Niektoré firmy chcú príliš rýchlo expandovať, za každú cenu. A to sa môže otočiť proti nim. Nechceme robiť niečo na úkor kvality na domácom trhu. Tu nás čaká ešte veľký kus práce, zatiaľ nie je dôvod rozširovať sa do zahraničia.
P. A.: Sme slovenská firma, ľudia na Slovensku sú pre nás prvoradí.

REGIONÁLNYCH RIADITEĽOV SME VYSPOVEDALI AJ JEDNOTLIVO.

Máme koniec leta a končí aj dovolenková sezóna. Aké bolo vaše leto, pracovné či ste si dopriali oddych?

No, práve s týmto mám trošku problém, aj počas dovolenky som niekedy päť či viackrát na e-maile, prípadne volám, či je všetko v poriadku. Bez práce neviem vydržať ani jeden deň, potom sa začnem nudiť (smiech).

Dosiahnuť pozíciu regionálneho riaditeľa nie je jednoduché, aká bola vaša cesta? Prečo si ASO zvolilo práve vás?

12 rokov som robil obchodníka a po určitých zmenách vo vedení firmy ma oslovil pán Korček, či by som neskúsil niečo iné. A dôvod, prečo sa majiteľ rozhodol práve pre mňa, je ten, že za to dlhé obdobie, čo robím v ASO, som si u neho vybudoval určitú dôveru. V našom odvetví na Slovensku mám veľký prehľad a, samozrejme, nezanedbateľné je aj plnenie plánu, ktoré u mňa bolo vždy na 180 %.

Ste spokojný vo vedúcej pozícii?

Som, len je to veľká výzva. Ako rodený obchodník sa často pozerám na biznis práve očami obchodníka, na to musím po tejto zmene zabudnúť, čo veru nie je jednoduché. Nabral som však v tomto odbore obrovské skúsenosti, ktoré chcem teraz odovzdať „svojim“ obchodníkom, chcem, aby im záležalo na tom, ako pôsobí ich práca, aby bolo za nimi vidieť, že prinášajú firme osoh a výsledky v podobe nových kontraktov.

 

 

Akú budúcnosť predpovedáte spoločnosti ASO? Kde sú jej limity a kam sa podľa vás ešte môže posunúť?

Vidím skutočne veľkú budúcnosť, máme kvalitné základy, sme ekonomicky stabilná a zdravá spoločnosť a hlavne sme slovenská spoločnosť. Som prakticky každý deň v kontakte s majiteľom, viem všetko riešiť okamžite a nemusím čakať na rôzne pracovné postupy. Preto naša spoločnosť napreduje tak rýchlo, ako napreduje, čiže s vyše 20 % rastom za celé obdobie, ktoré tu pôsobím.

V čom sa líši ASO od svojej konkurencie?

V individuálnom prístupe ku každému zákazníkovi, snažíme sa zákazníka počúvať a pripraviť službu šitú presne na jeho potreby. A, samozrejme, super obchodný tím. Najlepší na Slovensku (smiech).

Môžu sa klienti tešiť na nejaké novinky, či už v produktoch, alebo v službách?

Áno, samozrejme, novinky sú pre každého veľmi dôležité a je to súčasť aj dnešného obchodu. Úplne najnovšou novinkou je Nespresso Professional, ktorú práve teraz predstavujeme klientom. Novinkou je aj konfigurátor – online systém, v ktorom si môže klient doslova namiešať kávu podľa vlastných preferencií. A nielen samotné zloženie nápoja, ale vybrať si vhodnú veľkosť či dizajn automatu.

Absolvovali ste nejaký kurz pre baristov?

Absolvoval som rôzne kurzy v Prahe v škole kávy u pána Roberta Trevisana – Latte ART či baristický kurz Od kríku až k espressu.

Vy sám ste kávičkár?

No tak toto je paradox, vôbec som nebol kávičkár a nepil som kávu do mojich 33 rokov. Začal som nástupom do spoločnosti ASO VENDING. Dnes je to však už niekde inde a pravidelná kávička s koláčikom musí byť každý deň. Vôbec nemám problém vypiť denne aj 10 – 15 káv.

 

 

Máte svoju obľúbenú kávu?

Espresso, resp. ristretto, úplne bez cukru. Najradšej mám 100 % arabiku s vyššou aciditou, tzv. kyslé kávy, plus k tomu nejaký dobrý koláčik. Ale samozrejme mám rád aj Caffè latte a tu zase musím mať veľa cukru, za čo sa mi kolegovia vždy smejú. Poviem vám aj jednu perličku, vo firme už nemôžem používať balené 5 g cukry, pretože si ich dávam okolo 7 kúskov (smiech).

Vraj ste vášnivý cestovateľ. Skúšate v rôznych končinách vždy typickú kávu či spôsob prípravy pre danú lokalitu?

Áno, vždy. Najviac mi chutila káva v Jordánsku. Ešte teraz mám v pamäti tú atmosféru beduínskeho stanu. Pripravili nám originálnym spôsobom

Máme kvalitné základy, sme ekonomicky stabilná a zdravá spoločnosť a hlavne sme slovenská spoločnosť.

tureckú kávu v džezve na ohni s badiánom a kardamómom. Bolo to niečo perfektné, lepšiu kávu som doteraz nepil, silná, aromatická, síce som ďalšie dva dni nemohol zaspať, ale bola to top káva.

Aké krajiny patria k vašim obľúbeným destináciám?

Všetky, v ktorých som ešte nebol (smiech). Je všeobecne známe, že milujete bowling. Vzali ste na dráhu aj deti? Ako často hrávate? Bowling hrávam pravidelne raz týždenne, vždy ideme celá rodina, lebo súperíme medzi sebou, chlapi verzus baby (smiech).

Ako dlho pôsobíte v ASO? Máte podobné pracovné skúsenosti alebo ste prešli rôznymi sférami či pestrými pozíciami?

Obchodu sa venujem celkovo 10 rokov a do tohto biznisu som nabehol hneď, ako som skončil školu. V tíme ASO VENDING som mal tento rok vo februári 5. výročie. Pamätám si, že pohovor sa konal presne v deň mojich narodenín.

V čom je podľa vás silná stránka spoločnosti ASO? V čom vyniká oproti konkurencii?

ASO VENDING je na slovenskom trhu silný a stabilný líder. Podľa mňa je to hlavne preto, že máme neustále vysoké nároky. Obrovský dôraz kladieme na chuť jednotlivých nápojov, starostlivosť o zákazníka a s tým spojené celkové fungovanie služby.  Tomu všetkému sme postupne prispôsobili aj jednotlivé procesy, ktoré sa neustále snažíme zdokonaľovať. Veľmi nám pomáha aj fakt, že sme čisto slovenská spoločnosť s úzkou firemnou štruktúrou. Všetci máme k sebe veľmi blízko a môžeme flexibilne reagovať na akúkoľvek situáciu.

Káva je o pocite, o pôžitku a o celkovej atmosfére.

Ako získavate klientov, ako budujete s nimi vzťah?

Predovšetkým je to o pochopení druhej strany. Každý z nás má určité požiadavky, potreby a očakávania. Môžete mať totiž najlepšie úmysly, môžete chcieť zákazníkovi akokoľvek pomôcť… ak zákazníka nedokážete v prvom rade pochopiť a až následne presvedčiť, že vy ste tá správna voľba na spoluprácu, žiadna dohoda nebude. Zákazník je ten, vďaka ktorému máme všetci prácu. A preto je vždy na prvom mieste. Nikdy by sa nemalo stať, že voči vám stratí dôveru alebo nadobudne pocit, že sa na vás nemôže spoľahnúť. Či už je to pri dohadovaní obchodu, alebo pri niekoľkoročnej spolupráci.

 

 

Môžem prezradiť, že v roku 2017 nás čakajú veľké veci!

Aké benefity pripravujete do budúcna, prezradíte nejaké plánované novinky?

Tesne pred spustením máme úplne nový online konfigurátor služby pre zákazníkov. Zaujímavý je tiež pripravovaný projekt regionálneho prispôsobenia snackového tovaru. V každom kúte Slovenska sú iné požiadavky na sortiment, často niečo, čo je pre danú oblasť špecifické. Preto chceme sortiment v automatoch prispôsobiť danému regiónu a zákazníkom v ňom. Ďalšie novinky sú zatiaľ v štádiu príprav. Ale môžem prezradiť, že v roku 2017 nás čakajú veľké veci!

K vašim záľubám patrí vzdelávanie, platí to pre pracovný alebo súkromný život? Aký seminár či vzdelávanie ste naposledy absolvovali?

Dôvodom, prečo ma obchod vždy lákal, je, že je v ňom krásne vidieť paralelu so súkromným životom. Prichádzate do podobných situácií, vyjednávate, dostávate sa do procesu otázok a odpovedí. Je to parádna výzva – vedieť, ako všetky tieto situácie zvládnuť a dospieť k dohode. Preto všetko, čo sa učím v obchode, je možné uplatniť v súkromnom živote a naopak. Snažím sa maximálne využívať formu online vzdelávania. Hlavne pre nedostatok voľného času. Aktuálne prechádzam americkou online univerzitou venujúcou sa téme predaja. Čo sa týka živých vystúpení, v septembri som navštívil seminár Štyri energie, ktorý viedol Mark Dzirasa. Išlo o hlbšie nazretie do typológie ľudskej osobnosti.

 

 

Absolvovali ste aj kurz baristu. Dokážete pripraviť espresso ako profesionál?

Kurzom baristu prešiel už takmer každý z nás. A má to obrovský význam. Vieme, ako má káva nielen chutiť, ale aj ako ju správne pripraviť, aby mal zákazník dokonalý pôžitok. Ja osobne mám dennú prax hlavne v ochutnávaní kávy. To znamená, ako by mal vyzerať finálny výsledok v šálke. Čo sa týka samotnej prípravy a nastavení, na to máme vo firme väčších odborníkov. Je vynikajúce, že vedenie firmy investuje nielen do nových technológií, ale tiež do vzdelávania ľudí.

Aký je váš vzťah ku káve? Vrúcna láska alebo len nutnosť na ráno?

Máme niekoľkoročný veľmi pozitívny vzťah. Aj keď občas sa vyskytne drobný konflikt. Hlavne, ak nie je dobre pripravená (smiech).

Máte svoju obľúbenú?

Zbožňujem ristretto a espresso. Káva však pre mňa znamená okrem chuti súbor ďalších vecí. Káva je o pocite, o pôžitku a o celkovej atmosfére.

Kedy ste si dali svoju prvú kávu?

Úplne prvú kávu som otestoval ešte ako malý, keď som si odpil z otcovej šálky. Bola to tá klasická verzia zalievanej kávy, po ktorej sa stane, že zrnká z nej máte aj medzi zubami. Vtedy som si myslel, že sa kávy už nikdy nedotknem (smiech).

Ďakujeme za rozhovor.

Podobné príspevky

Zdravé & Chutné – motto nového raňajkomatu.

Napísal asovending
4 roky ago

PREDSTAVUJEME VÁM NOVÝ BAGETOMAT OD ASO VENDING

Napísal asovending
3 roky ago

Kam za kávou na západnom Slovensku?

Napísal asovending
5 rokov ago