Sychravé jesenné dni vyvolávajú túžbu po vyhriatí celého tela až po končeky prstov. A sauna sa prirodzene ponúka. Jej blahodarné účinky sú neodškriepiteľné. Posilňuje imunitný systém, pomáha organizmu zbaviť sa škodlivín, a pritom dokonale zrelaxovať.

uvolnite telo i dusu

sauna1

DOMOVSKÁ KRAJINA

Slovo sauna síce pochádza z fínčiny ale pozitívne výsledky prehriatia organizmu a následného schladenia poznali ľudia už v mladšej dobe kamennej. Ohňom vyhriate kamene v jaskyniach alebo drevené stavby pod zemou, kde sa kúrilo v ohnisku, sú dávnovekými predchodcami sáun. No rovnako k nim môžeme zaradiť kúpele, v ktorých nechýbala „potná miestnosť“. Kúpele využívali praobyvatelia

Ázie, severnej i strednej Ameriky, ale boli známe aj v Európe. Rimania a Gréci sa vyhrievali v kamenných kúpeľoch (Thermae), Germáni a Slovania v dymových. Plnili nielen ozdravovaciu, ale aj spoločenskú funkciu. Popularita saunovania v Európe narástla najmä v 60. rokoch minulého storočia. Avšak krajinou pôvodu klasickej sauny, ako ju poznáme dnes a veľmocou saunovania je rozhodne Fínsko. Pre Fínov je to rituál, bez ktorého si nedokážu predstaviť svoje fungovanie. Predstavuje

predel medzi prácou a oddychom, ako aj relax pre celú rodinu.

 

 

ROZHODUJE TEPLOTA A VLHKOSŤ

Pod pojmom sauna si vačšinou predstavíme malú vyhriatu miestnosť s dreveným obkladom a stupienkami. V klasickej fínskej saune sa teplota vzduchu pohybuje okolo 80 až 90 °C, pričom vlhkosť je relatívne nízka. V saune s parným efektom sa rozohriate kamene v pravidelných intervaloch polievajú vodou. Teplota vzduchu je približne na rovnakej úrovni, ale stúpa jeho relatívna vlhkosť. V parnej či tropickej saune je teplota vzduchu nižšia 55 – 65 °C, zato relatívna vlhkosť dosahuje až 60%. Tento typ je vhodný pre ľudí s dýchacími ťažkosťami. Ak je teplota ešte o čosi nižšia a vlhkosť sa štverá k hodnotám 90 až 100 %, hovoríme o tzv. parnom kúpeli. Veľmi rozšírené sú dnes aj infra sauny. V kabínkach sú zdrojom tepla infražiariče, pričom žiarenie dokáže prenikať aj hlbšie pod pokožku. Pobyt v saune možno spríjemniť aromaterapiou alebo rôznymi zábalmi, vtedy hovoríme o herba saunách.

 sauna2

DÔLEŽITÉ ZÁSADY

Sauna je kúpeľ, ktorý charakterizuje striedavý pobyt v prostredí horúceho vzduchu, sprevádzaný intenzívnym potením a následne ochladzovaním na studenom vzduchu, pod chladnou sprchou alebo v bazéne. Saunovanie sa neodporúča tehotným ženám, diabetikom, ľuďom s chorým srdcom, obličkami, poruchou štítnej žľazy, ale ani pri vysokom krvnom tlaku. Do sauny by ste nemali ísť najedení, no

tiež nie s prázdnym žalúdkom. Pred vstupom do miestnosti sa dobre umyte pod sprchou a utrite dosucha, pokožka sa rýchlejšie spotí. Rozhodne tam nechoďte v plavkách (materiály pri vyšších teplotách uvoľňujú karcinogénne látky), ale nahí, zabalení do čistej plachty. Začínajte na spodných stupienkoch, kde je teplota nižšia. Najvhodnejšia poloha je ležmo s podloženou hlavou alebo v polosede, pričom zadok a chodidlá sú na rovnakej úrovni. Dýchajte nosom, aby pľúca nedostali teplotný šok. Sledujte čas, max. dĺžka pobytu by mala byť 15 min. Telo ochladzujte postupne – od nôh smerom nahor. Po saune treba odpočívať zabalení do deky aspoň 20 min. Nezabudnite doplniť tekutiny. Dnes už je súčasťou mnohých relaxačných zariadení bar s kávovarom, kde si môžete oddýchnuť pri šálke espressa, alebo sa schladiť ľadovou kávou. Nezabudnite si k obľúbenému kofeínovému nápoju vždy vypýtať pohár vody. Pozor, alkohol pred ani po saunovaní rozhodne nepite! Hoci je sauna určená predovšetkým na relaxovanie a rozhovor sa pokladá za nevychovanosť, v severských krajinách sa s úspechom využíva na pracovné rokovania. Vraj, keď je človek bez odevu, stáva sa úprimnejší a náchylnejší k férovému jednaniu. Saunovanie detí sa odporúča až od dvoch, lepšie troch rokov ich života. Malé bábätká sa nevedia potiť a detský organizmus je náchylný na kolaps. Fíni s tým nemajú problém a nosia do sauny už polročné ratolesti.

TEXT: Heda Krajčovič // FOTO: Adobe Stock

ZDRAVIE