Firemné prostredie v mnohom pripomína profesionálny šport: konkurencia, úspech vyžaduje fyzickú a psychickú silu, na výkon je potrebný tréning.

KDE SÚ ROZDIELY?

Športovci 90 % času trénujú a 10 % odvádzajú výkon.

V biznise sa trénuje minimálne, výsledky sa očakávajú maximálne. Kariéra žiada neustály výkon ako nezastaviteľný bežiaci pás. Môžme z neho zoskočiť, no návrat bude ťažký.

 Víťazstvo či prehra, rýchlejšie, ďalej, vyššie…

Spätná väzba na výkon v športe je okamžitá a konštantná. V biznise sme však na tom horšie. Ako často dostávate spätnú väzbu vy?

 Väčšina športovcov má aj šesťmesačnú medzisezónnu pauzu.

Tá slúži na tréning a obnovu síl. Je základom zlepšovania. Naša pauza predstavuje pár týždňov ročne, často nie viac ako 14 dní naraz.

KAM TO SPEJE?

Firmy chcú od zamestnancov stále vyšší a stály výkon. Tí sa snažia vyhovieť. V práci trávia viac času. Prichádzajú otrávení, odchádzajú otrávenejší. Dostanú pokyn zlepšiť time management, po kurze sa vo väčšine prípadov nič nezmení. Dlhodobo je stav neudržateľný, vedie k vyčerpaniu, znechuteniu až k vyhoreniu. Nakoniec človek hľadá lepšie (zdravšie) pracovné prostredie inde. Naštvaných, životom a prácou unavených mladých ľudí stretávam na kurzoch stovky.

 clanok2

ČO PREVZIAŤ OD ŠPORTOVCOV?

Hlavný rozdiel je v práci s časom a energiou. My pracujeme s časom, športovci s energiou. Manažujú svoje zdroje pre maximálny výkon v správny moment. Čas je neobnoviteľný zdroj, plynie a my ho nevieme riadiť. Energia je obnoviteľná, vieme ju ovplyvňovať a obnovovať!

 

  1. ŠTYRI ZDROJE ENERGIE

Aby ste existovali, musíte mať dostatok fyzickej energie pre fungovanie tela. Prichádza zo spánku, tréningu a oddychu, vhodnej stravy a pitného režimu. Zo srdca čerpá športovec emočnú energiu. Tam sa rodí nadšenie, pozitívny prístup a sebamotivácia. Zdrojom mentálnej energie je mozog. Ten nosí sústredenie a ťah na bránku. Na vrchole je spirituálna energia, ktorá odpovedá na otázku: „Prečo a kam?“ Dopĺňajte energiu pravidelne. Každé tri hodiny zjedzte niečo ľahké. Zabráni to poklesu fyzickej energie pod minimum. Každú hodinu dopĺňajte tekutiny. Vyhnite sa multitaskingu, radšej pracujte na jednej veci sústredene. Potom si dajte krátky odpočinok. Raz za hodinu a pol si dajte pauzu mimo vaše pracovné miesto. Odpovedajte na maily a odkazy len v stanovené časy. Večer si určite prioritu na ďalší deň a vrhnite sa na ňu hneď ráno plní energie.

  1. VÝKON AJ ODDYCH

Striedanie výkonu a oddychu je kľúčom k dlhodobým výsledkom. V biznis prostredí sa na odpočinok občas nazerá negatívne. Kedy ste si po obede na chvíľu pospali? Športovci to robia bežne. Periódy intenzívneho tréningu striedajú s obdobím rovnako intenzívneho odpočinku. Aj v práci bloky plného nasadenia musia striedať intervaly plánovaného odpočinku. Po 90 minútach stačí 10 minút na vypnutie. Občas to robíme nevedome (napr. pokecáme pri káve). U nás v kancelárii sa každú hodinu a pol zdvihneme a ideme si zahrať stolný futbal. Nech je to čokoľvek, hlavné je vypnúť!

clanok2

  1. SUPERKOMPENZÁCIA

Športovec svoje telo pravidelne vystavuje cielenému stresu – silnému tréningu. Po následnom oddychu je schopný podať lepší výkon. Toto je princíp superkompenzácie. Hoci sa používa na budovanie fyzickej zdatnosti, dá sa preniesť aj do práce. Kedysi som mal strach z prezentácií. Za ostatných päť rokov som ich cielene urobil desiatky. Síce som sa vystavil značnému stresu, ale ten už úplne zmizol. Ak so stresom pracujeme, posunie nás ďalej. Chce to odriekanie a sebadisciplínu, no funguje to.

  1. DENNÉ RITUÁLY

Tenisti kontrolujú výplety rakety, volejbalisti sa po výmene tľapkajú, vzpierači si pľujú do dlaní, hokejisti zdravia brankára po betónoch… Rituály udržiavajú energiu, výkon a sústredenie. Tep sa zníži, telo krátko regeneruje a pripravuje na ďalší výkon.

Aké rituály pomáhajú vám?

Aké gesto, spomienka, slovo alebo čin môže byť tým, čo uvoľní atmosféru, preladí emócie a zníži tepovú frekvenciu? A zrazu sa v probléme vy a váš tím posuniete o krok ďalej…

DEVELOR sa téme optimalizácie výkonu venuje dlho. Manažment energie je súčasťou tréningu Mentálnej húževnatosti, o ktorom sa dozviete na Káve s DEVELORom v júni.

www.develor.sk/podujatia

 

TEXT: David Fojtík, DEVELOR Czech & Marek Lutz, DEVELOR Slovakia

FOTO: Adobe Stock