pitny rezim

 

V priebehu dňa prijíma telo človeka tekutiny z rôznych zdrojov. Aby sme vytvorili ideálne podmienky pre fungovanie nášho organizmu, mali by sme zabezpečiť telu dostatočný príjem vhodných tekutín. Ale aké tekutiny a koľko?

Zloženie tekutín, ktoré prijímame v priebehu dňa, by malo zodpovedať potrebám organizmu a stratám vody. Nosnou časťou pitného režimu každého človeka by mala byť číra voda. Optimálnym zdrojom tekutín sú nízko mineralizované pramenité vody s celkovou mineralizáciou v rozmedzí 150 – 400 mg/l. Hodia sa na každodennú pravidelnú konzumáciu, pretože nezaťažujú organizmus vysokým obsahom minerálov. Silne mineralizované minerálne vody síce napomáhajú pri liečení rôznych chorôb a dopĺňaní stratených minerálov, napríklad pri väčšom fyzickom alebo psychickom výkone, avšak nie sú vhodné pre pravidelný pitný režim. Pri normálnej vyváženej životospráve prijmeme dostatočné množstvo minerálov zo stravy. Na doplnenie tekutín do organizmu postačuje preto voda s nižšou mineralizáciou. Alternatívou je tiež voda z vodovodu. Tá však už nie je v čistej prírodnej forme, ale je upravená, aby ju bolo možné dopraviť neškodnú do všetkých domácností, samozrejme však na úkor chuti.

 

PREČO JE DÔLEŽITÉ DOPĹŇAŤ TEKUTINY

V noci neprijímame tekutiny, preto má ráno organizmus málo tekutín. Pokiaľ ich pri raňajkách nedoplníme, nedostatok tekutín pretrváva aj v priebehu dopoludnia, keď väčšina ľudí vyvíja najväčšiu aktivitu. Čierny čaj a káva majú močopudné účinky a ich ranná či dopoludňajšia konzumácia nevyrieši problém nedostatku vody, ktorý vznikol v priebehu noci. Preto sa odporúča dopriať telu hneď zrána to, čo je mu vlastné a prirodzene – čistú vodu. V našej krajine môžeme piť vodu priamo z vodovodu, tá je však chemicky upravovaná chlórom. Chlór síce dezinfikuje, ale zároveň ničí neutrálnu chuť vody. Pri vode z vodovodu je takmer nemožné hovoriť o pôžitku z chuti práve napusteného pohára vody. Dajte si ráno pohár pramenitej vody, ktorá sa najviac približuje životodarnej tekutine v našom tele.

Pokiaľ sa vám podarí vypestovať si návyk do dvanástej hodiny vypiť približne liter tekutín, vaše telo vám bude vďačné.

 

Viac info o pitnom režime na www.rajec.com

 

Prejavy nedostatku tekutín:

– malátnosť, spavosť, bolesti hlavy

– suchá, bledá, málo napätá koža

– suché sliznice v ústach, zápach z úst

– zapadnuté, lesklé oči, kruhy pod očami

– zvýšená telesná teplota

 

Pravidelnosťou ku zdraviu:

– dennú dávku tekutín si rozložte na cely deň po menších množstvách

– deň začnite pohárom vlažnej vody

– prvú polovicu odporúčaného množstva tekutín je vhodné vypiť počas dopoludnia

– pite pravidelne, nečakajte až na pocit smädu

– ak máte problém s dodržiavaním pitného režimu, dajte si na pracovný stôl fľašu vody, ktorú by ste mali vypiť počas dňa

 

Prispôsobte pitný režim svojmu životnému štýlu:

– potreba tekutín je ovplyvnená aj spôsobom života, práce a telesnej aktivity

– pri zvýšenej telesnej námahe potreba tekutín stúpa, najmä u detí

– počas horúceho leta je potrebné prijímať tekutiny pred, počas i po fyzickej námahe

– dospelý človek môže telesnou námahou, hlavne v horúcom prostredí, stratiť až 10 litrov vody za deň

 

TIP:

Dospelý človek by mal vypiť cca 20 – 40 ml tekutín na 1 kilogram telesnej hmotnosti za 24 hodín, čo je cca 2 – 3 l tekutín denne.