Ako v tele funguje kofeín? V prvom rade prekrvuje mozog, povzbudzuje činnosť srdca, nervov, obličiek a svalov, zvyšuje sviežosť, pozornosť a fyzickú výdrž. Po požití kávy sa drží v krvnom obehu zhruba pol až trištvrte hodinku. Neskôr sa metabolizuje a vylúči močom. Vďaka kofeínu sa sťahujú cievy a mierne sa zvyšuje krvný tlak. Čo mnohí z nás isto uvítajú, najmä ak trpia nízkym tlakom. No pozor pre tých na opačnej strane bariéry. Napriek tomu, že sa stále nepreukázalo, že by pitie kávy prispievalo ku kardiovaskulárnym ochoreniam, ľudia s vysokým tlakom by mali byť s kávou opatrní.

EŠTE JEDNU?

Polemika nastáva aj pri množstve kávy. Kávičkári často počujú: Nepiješ tej kávy príliš veľa? Ale koľko je to príliš? Optimálny príjem kofeínu je 300 mg za deň. To si ale pri šálke kávy nevieme hneď prepočítať, tiež si v kaviarni nevypýtame 130 mg kávy, pretože sme už 170 v priebehu dňa vypili. Tak ako to je? Záleží na druhu nápoja. Instantná káva má zhruba 50 – 60 mg kofeínu, french press okolo 80 – 110 a espresso 90 – 150 mg. Čiže sme o niečo múdrejší, ale i tu mame určité odchýlky. Máte radi ristretto alebo lungo? Pripravujete si silnú instantnú alebo skôr „čajovú“? Keď si to tak spriemerujeme, tak napríklad 3 espressa počas dňa sú akurát. Samozrejme takto nevieme určiť vhodné množstvo kávy na 100 %. Pretože vplyv kofeínu závisí aj od ďalších individuálnych vlastností konzumenta. Vek, váha, zdravotný stav… ortodoxný kávičkár alebo občasný pôžitkár…. Keď chcete mať istotu, doprajte si jednu kávu ráno a potom skúšajte. Stačilo? Alebo sa vám žiada ešte popoludní? Keď sa vám po piatej káve trasú ruky a búši srdce, tak s určitosťou viete, že ste si minimálne tú poslednú mohli odpustiť. Ak sa dopujete kávou pre zvýšenie výkonu mozgu a dobitie bateriek, možno zrazu spozorujete nervozitu, nepokoj a nesústredenosť. Vtedy viete, že už ani káva nepomáha a posledná dávka kofeínu pôsobí kontraproduktívne. Veru tak, nedostatok spánku a oddych mysle neprebijete žiadnou kávou. Občas treba vypnúť.

 

POZITÍVA!

Káva je viac ako len „par faciek„ na prebudenie. Obsahuje vyše 200 zložiek s pozitívnym vplyvom na náš organizmus. Aminokyseliny, alkaloidy, antioxidanty – predovšetkým polyfenoly… rovnaké prvky objavíte v zelenom čaji alebo červenom víne a pri tých sa o zdravom efekte rozhodne nepolemizuje. Hoci Arabica dominuje kávam v množstve antioxidantov, odporúča sa striedať jednotlivé druhy alebo popíjať zmesi, kde sú zastúpené Arabica aj Robusta. Nech už si vyberiete ktorúkoľvek, vďaka antioxidačnému účinku sa znižuje riziko rakoviny. Káva v tomto prípade predbieha nielen spomínané víno a čaj, ale i ovocie a zeleninu. Neustále prebiehajú ďalšie a ďalšie výskumy, vedci bádajú po účinkoch kofeínu, pátrajú po zmenách v organizme. V jednej z posledných štúdií potvrdzujú zníženie rizika vzniku Alzheimerovej choroby či žlčníkových kameňov, ale i Parkinsonovej choroby, pri ktorej káva aj zmierňuje sprievodné prejavy. Výskumy preukázali veľké plus pri cirhóze pečene. A tým zďaleka nekončíme. Presunieme sa k cukrovke. Pitím kávy dochádza ku zníženiu hladiny glukózy v krvi, čim sa redukuje riziko vzniku 2. typu tejto zákernej choroby. Ďalej naštartuje trávenie a urýchľuje metabolizmus. Čierny mok pomáha nielen po fyzickej stránke, ale i tej psychickej. Hlavnú úlohu zohráva dopamín, ktorý spúšťa pozitívne pocity. Vďaka káve začne telo produkovať aj serotonín a noradrenalín a šťastný úsmev je na svete. Nezanedbateľný je aj rituál, ktorý si mnohí kávičkári vypestovali. Káva nám prepožičiava pocit chvíle, ktorú máme len pre seba, alebo intímne prepojenie s partnerom, keď sa v rušnom dni na chvíľu zastavíme a doprajeme si pár pokojných minút nad šálkou kávy len jeden pre druhého.

kava-ako-liek

NEGATÍVA?

Prečo sa vlastne o pozitívnych účinkoch kávy toľko diskutuje? Iste, aj tu platí všetko s mierou, predávkovanie sa kofeínom má svoje negatíva. Ale aj správna dávka kofeínu môže priniesť iste nepohodlie. Napríklad pre vplyv kofeínu sa v našom tele horšie vstrebávajú niektorú minerály a vitamíny. Pokiaľ nemyslime na pitný režim, káva nám to vie pripomenúť. Keďže sama výrazne odvodňuje organizmus, pocit smädu môžeme pociťovať častejšie. Ale toto všetko vieme s trochou pozornosti, ktorú venujeme pravidelnému dopĺňaniu tekutín či minerálov a vitamínov poľahky odstrániť.

 

Tak čo poviete, je káva zdravá?