Spoločnosť Nestlé – najväčší výrobca potravín na svete – oslavuje v tomto roku 150. výročie svojho založenia. Pozrime sa na najdôležitejšie míľniky, ktorými si spoločnosť prešla počas svojho vývoja.

1866 – PRIEKOPNÍCKE ROKY

História spoločnosti Nestlé sa začína v roku 1866, keď Anglo-Swiss Condensed Milk Company otvára vo Švajčiarsku prvý európsky závod na kondenzované mlieko. V roku 1867 potom vynalieza Henri Nestlé pre- lomovú detskú výživu a v roku 1905 je fúziou s Anglo-Swiss založená nová spoločnosť, neskôr známa ako Nestlé Group. Toto obdobie prinieslo prudký rozvoj miest. Železnice a paroplavba znížili náklady na vstupné suroviny a pomohli tak rozvoju medzinárodného obchodu so spotrebným tovarom.

 

1905 – DOBA SECESIE

V roku 1905 majú Nestlé a Anglo-Swiss viac než 20 závodov a začínajú využívať zámorské zastúpenie k expanzii predajnej siete do Afriky, Ázie, Latinskej Ameriky a Austrálie. Pred blížiacou sa prvou svetovou vojnou si firma užíva obdobie prosperity známej ako secesia (belle époque alebo „krásne časy“) a stáva sa svetovou spoločnosťou.

1914 – VOJNOVÉ ÚTRAPY

Vypuknutie vojny v roku 1914 vedie k zvýšenému dopytu po kondenzovanom mlieku a čokoláde, ale nedostatok surovín a obmedzenie cezhraničného obchodu bránia rozvoju výroby. Firma problém rieši nákupom závodov v USA a Austrálii a koncom vojny ich vlastní už 40.

 

1919 – KRÍZA A PRÍLEŽITOSŤ

S koncom vojny klesá dopyt po kondenzovanom mlieku a v roku 1921 Nestlé & Anglo-Swiss dosahuje jediný záporný hospodársky výsledok v histórii. Spoločnosť sa spamätá, ale opäť je otrasená pádom burzy na Wall Street v roku 1929, čo redukuje nákupnú silu spotrebiteľov. Toto obdobie však prináša aj mnoho pozitív: firma dostáva profesionálny manažment, vývoj a výskum je centralizovaný a na trh sú uvedené priekopnícke výrobky ako napr. káva Nescafé či nápoj Milo.

1939 – JAZDA NA DIVOKOM KONI

Vypuknutie druhej svetovej vojny v roku 1939 ovplyvnilo prakticky všetky trhy, ale spoločnosť Nestlé & Anglo-Swiss pokračovala  v činnosti, navzdory ťažkým okolnostiam, a dodávala svoje výrobky civilistom aj ozbrojeným silám. V roku 1947 pridala firma do svojho portfólia aj polievky a koreniace zmesi Maggi a prijala meno Nestlé Alimentana.

 

1948 – VIAC ÚŽITKU PRE  SPOTREBITEĽOV

Povojnovému obdobiu  vládne  prosperita  a  ľudia v USA a Európe utrácajú peniaze za prístroje, ktoré im uľahčujú život, ako sú chladničky či mrazničky. Rastie obľuba polotovarov a Nestlé Alimentana vychádza dopytu v ústrety novými produktmi, ako sú Nesquik alebo hotové jedlá Maggi.

1960 – OD MRAZENÝCH JEDÁL PO LIEČIVÁ

Vďaka akvizíciám vstupuje Nestlé do rýchle rastúcich kategórií, ako sú mrazené jedlá, a rozširuje tak svoj tradičný biznis založený na mlieku, káve a konzervovaných potravinách. V sedemdesiatych rokoch firma rozširuje svoje portfólio o liečivá a kozmetiku. Začína tiež priťahovať kritiku aktivistických skupín, ktoré ju obviňujú z neetického marketingu detskej výživy. Neskôr sa Nestlé stáva jednou z prvých firiem, ktorá naprieč celým svojím biznisom aplikuje Kódex Svetovej zdravotníckej organizácie ohľadne náhrad materského mlieka.

 

1981 – SMEROM K VÝŽIVE

nestle

VYVÁŽENÉMU ŽIVOTNÉMU ŠTÝLU

Po rokoch rastu sa Nestlé zbavuje neziskových značiek a v súlade s novou víziou „Nutrition, Health and Wellness“ (výživa, zdravie a vyvážený životný štýl) propaguje tie, ktoré vychádzajú v ústrety spotrebiteľom, ktorí sa čoraz viac zaujímajú o svoje zdravie. Firma expanduje v USA, východnej Európe a Ázii a zameriava sa na získanie globálnej vedúcej pozície v kategóriách zmrzlina, potrava pre domácich miláčikov a minerálne vody.

2006 – VYTVÁRANIE ZDIEĽANÝCH HODNÔT

Nestlé po prvýkrát definuje svoj prístup k podnikaniu ako vytváranie zdieľaných hodnôt (Creating Shared Value) a spúšťa Nestlé Cocoa Plan a Nescafé Plan pre ďalší rozvoj udržateľných dodávok kakaa a  kávy.  Zároveň  posilňuje  svoju  pozíciu v tradičných segmentoch, detskej výžive a mraze- ných potravinách a ďalej sa zameriava na liečebnú výživu.